محمود استادمحمد که اواخر سال گذشته نمایش "تهرن" را در تالار قشقایی مجموعه تئاترشهر اجرا کرده این روزها نیز نمایشنامه "کافه مک ادم" را برای اجرا در بیست و هشتمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر نوشته است. او که چندین سال در کشور کانادا اقامت داشته درباره این نمایشنامه به سایت ایرانتئاتر گفت: آدمهای این نمایشنامه تقریباً همه واقعیاند. اما طبعاً به وسیله کسی به نام نمایشنامهنویس روایت میشوند و بدین ترتیب اتفاقات عیناً واقعی نیس
محمود استادمحمد که اواخر سال گذشته نمایش "تهرن" را در تالار قشقایی مجموعه تئاترشهر اجرا کرده این روزها نیز نمایشنامه "کافه مک ادم" را برای اجرا در بیست و هشتمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر نوشته است. او که چندین سال در کشور کانادا اقامت داشته درباره این نمایشنامه به سایت ایرانتئاتر گفت: آدمهای این نمایشنامه تقریباً همه واقعیاند. اما طبعاً به وسیله کسی به نام نمایشنامهنویس روایت میشوند و بدین ترتیب اتفاقات عیناً واقعی نیستند.
شخصیتهایی که در نمایش "کافه مک ادم" وجود دارند تقریباً همگی واقعیاند.
محمود استادمحمد که اواخر سال گذشته نمایش "تهرن" را در تالار قشقایی مجموعه تئاترشهر اجرا کرده این روزها نیز نمایشنامه "کافه مک ادم" را برای اجرا در بیست و هشتمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر نوشته است. او که چندین سال در کشور کانادا اقامت داشته درباره این نمایشنامه به سایت ایرانتئاتر گفت: آدمهای این نمایشنامه تقریباً همه واقعیاند. اما طبعاً به وسیله کسی به نام نمایشنامهنویس روایت میشوند و بدین ترتیب اتفاقات عیناً واقعی نیستند.
این اتفاق از نمادهایی گرفته شده ولی با نگاه و حساسیت و اهداف نویسنده توأم شده است. ولی زمینه مهاجرت ناخواسته، واقعی است.
وی تصریح کرد: آدمهایی که در این روند قرار گرفتهاند واقعیاند اما طرح نمایشنامه واقعی نیست. از هر مسأله و کنش بسیار کوچک و جزئی پدیده جامعهشناختی مهاجرت بررسی میشود.
این نمایش در سه اپیزود به آسیب مهاجرتهای ناخواسته میپردازد.
نمایشنامه "کافه مک ادم" نام کافهای مهاجرنشین در مونترال کانادا بود که الان نمیدانم هست یا خیر.
این داستان در این کافه میگذرد و حرف نمایش مربوط به سیل مهاجرت مردم ایران به کشورهای غرب اعم از اروپا و آمریکا است.
این نمایشنامه از سه اپیزود تشکیل شده و در هر اپیزود یک ایرانی را میبینیم که در واقع به دنبال هویت خود است.
وی در ادامه افزود: مهاجرت اگر خواسته و ارادی باشد طبعاً روال دیگری را طی میکند و اگر ناخواسته باشد و بر اساس عوامل تحمیلی یک نفر و یا یک خانواده به تصمیم رسیده باشد آن وقت با یک هنگامه مصیبت روبهرو میشوند که میتوان به مصیبتهای روحی، جسمی، خانوادگی و از جمله هویتی اشاره کرد و البته در این نمایش بیشتر با مسأله هویت مواجهیم.
استادمحمد در خصوص اجرای این نمایش گفت: من بعد از چندین سال، سال گذشته تصمیم گرفتم فعالیت تئاتریام را از سر بگیرم و نمایش "تهرن" را نیز اجرا کردم و تصمیم ندارم این روند را قطع کنم. در هر صورت قصد من این است که کار کنم ولی همچون سال گذشته شرایط را نیز در نظر میگیرم.
وی در تعریفی از شرایط گفت: مجموعه شرایطی که با آن مواجه میشوم مجموعهای نیست که تحت اراده و خواسته من باشد ولی خودم را مجاب کردهام که با شرایط کنار بیایم و این نمایش را اجرا کنم.
وی درباره انتظاراتش از مهیا شدن امکانات تصریح کرد: خواستههای من در وهله نخست خیلی مرتفع است اما اگر دستم به بالا بالاها نرسد به آن وسطها نیز اکتفا میکنم.
اکنون نیز به انتظار اعلام فراخوان جشنواره تئاتر فجر هستم تا نمایشنامه را ارائه کنم و پس از مشخص شدن سالن تمرین به دنبال بازیگران باشم.